Har høyden på madrassen betydning for vår helse?

Når vi velger riktig madrass til sengen, legger vi sjelden merke til høyden. Faktisk er det imidlertid veldig viktig. Hva betyr høyden på madrassen? Hva skal dens optimale høyde være? Slik justerer du madrassens høyde til sengen.

Madrasshøyde eller tykkelse?

Madrassens høyde blir ofte referert til som tykkelsen. Det er resultatet av konstruksjonen av materialet eller typen fylling eller fyllinger som er brukt. Det kan se ut som den høyere modellen automatisk blir mer komfortabel. Selv om faktum er at en for lav madrass absolutt ikke vil være behagelig, fordi den ikke garanterer god støtte for ryggraden og hele kroppen, og heller ikke vil redusere trykket på madrassen på kroppen, er det ingen måte å trenge inn i den for tykk madrass vil også være feil . Som med andre parametere er en passende madrass en som matcher kroppsformen og vekten til brukeren. Hvis vi legger oss på en tynn madrass, vil vi absolutt ikke føle enorme fordeler. En komfortabel madrass kombinert med en passende ramme er grunnlaget for høy kvalitet på søvn.

Jo høyere madrass, jo bedre?

Vi kan ofte være overbevist om at jo høyere madrassens høyde, desto mer behagelig er den. På en måte er dette sant, fordi tykkere madrasser oftere er basert på materialer av bedre kvalitet, men dette er ikke regelen. Alt avhenger av hvilken type madrass vi har å gjøre med. For tynn madrass plassert på en ramme vil ikke gi behagelig komfort. Når vi ligger på en tynn madrass, kan vi da føle ubehagelig press på kroppen, dette gjelder spesielt personer med høyere vekt, men selv lettere kan det føles ubehagelig på en for tynn madrass. På sin side vil en for tykk madrass laget av flere typer maerialer ikke se estetisk ut, og vil ikke gi oss betydelig høyere søvnkomfort, for da vil vi ikke føle dens fulle lagdelte struktur.

Pocket madrass

Dette er madrasser med en indre kjerne laget av fjærer. Oftest er det lommemadrasser, dvs. fjærene er satt i separate lommer, og det er grunnen til at hver av dem fungerer separat. Dette medfører større søvnkomfort. Den optimale høyden for lommemadrasser er 18 til 25 cm. Dette skyldes det faktum at disse madrassene har en fjærkjerne, som i tillegg må være omgitt av lag med skum for større komfort.

Skummadrass

Madrasser laget helt av skum er også veldig populære. De er fleksible og luftige, og sikrer optimal søvnkomfort hele natten. De anbefales også for allergikere. For fremstilling av skummadrasser brukes hovedsakelig polyuretanskum, dvs. PUR. Det er et skum som kan ha forskjellige former for grunnleggende polstringsskum, bedre elastisk skum av bedre kvalitet eller avansert termoelastisk skum. Den optimale tykkelsen på skummadrasser er omtrent 20 cm, men for madrasser med flere lag skum kan høyden være større.

Latexmadrass

Madrasser laget av latex regnes som de mest komfortable – vi snakker spesielt her om de som er laget av helt naturlig latex. De sikrer en perfekt passform på kroppen og er veldig holdbare. Den optimale høyden for en latexmadrass er omtrent 20-25 cm. Når madrassen bare er laget av latex, kan tykkelsen være omtrent 20 cm, mens når den er kombinert med ekstra lag, for eksempel termoelastisk skum, er det bedre å velge en modell som har omtrent 25 cm.

Madrasshøyde og sengeramme

Det er også verdt å påpeke at høyden på madrassen også skal knyttes til sengerammen vi ønsker å bruke den i. Det viktigste er dybden på sengen rammen og høyden på sidene av sengen. Derfor bør vi måle avstanden mellom sengerammen og høyden på baconet. Madrassen bør velges slik at den er litt høyere enn sidene av sengen, fordi vi ellers om natten kan treffe de harde sidene.

Madrasshøyde

Gjennomsnittshøyden på en madrass av god kvalitet varierer fra 18 til 30 cm. For en voksen skal madrassen ikke være lavere enn 18 cm, fordi plassering på rammer kanskje ikke gir tilstrekkelig komfort. Det er annerledes når det gjelder barn på grunn av den lavere vekten, sovemadrasser kan til og med være 10 cm lavere (for vugger) eller 15 cm for en barneseng med en fleksibel ramme.

Fakta er at selve madrassen kan øke høyden på sengen. Hvis vi ønsker at soveflaten skal plasseres høyt over bakken, er det verdt å velge en høy madrass (til og med en 30 cm høy madrass). Høyere senger gir absolutt et sunnere mikroklima av søvn (minimerer støvvirvler som legger seg på bakken) og letter det å stå opp om morgenen (det er lettere å reise seg fra en høyere seng. Det er spesielt viktig for eldre eller de som har problemer med bein og ledd).

Når du leter etter den rette madrassen, er det derfor verdt å velge en som vil ha riktig høyde, ikke bare egnet til seng og sengeramme, men også til våre individuelle behov når det gjelder komfort.

Comments are closed.